Musée Rops
Musée des Arts Anciens
Maison de la Culture
De activiteiten zijn enkel beschikbaar in het Frans.
van 22/09/2012 tot 06/01/2013

Video Punt : Francis Bacon, Engelse schilder

Plaats :Maison de la Culture de la Province de Namur
Prijs : Gratis
Gedurende de periode van de tentoonstelling, permanente vertoning van de film Francis Bacon, Engelse schilder, van Pierre Koralnik, Zwitserland, 1964, 24'. Geen enkel cineast is er zoals Pierre Koralnik in geslaagd deze schilder te achtervolgen die in 1992 op 82-jarige leeftijd verdween. Bacon drinkt mateloos en zakt weg in een delirium dat hoe langer hoe meer hallucinant wordt. Hij brengt zijn homoseksualiteit naar boven, zijn obsessie voor de mannelijke schoonheid en zijn voorbije jeugdjaren.

In samenwerking met het Centre du Film sur l'Art, Brussel
Zaterdag 22 september 2012, 14u

Bezoek & conferentie in het gezelschap van Céline Eidenbenz

Plaats :Musée provincial Félicien Rops
Prijs : gratis workshop en toegang tot de tentoonstelling
Céline Eidenbenz is doctor in de kunstgeschiedenis en onderzoeker aan de universiteit van Genève. In die hoedanigheid verdiept ze zich al jaren in de link tussen kunst en waanzin en schreef ze een thesis over het thema,
Expressions du déséquilibre. L’hystérie, l’artiste et le médecin 1870-1914.
Tijdens dit bezoek zet ze vooral de dorsale welving in de spotlights, de typische en indrukwekkende stuiptrekking die men bij hysterische patiënten ziet. De dorsale welving, zo gedetailleerd en in al haar vormen weergegeven in de wetenschappelijke illustraties, is een vast thema geworden voor karikaturisten, kunstenaars en voor de toneelkunsten. Deze twee laatste categorieën gebruiken suggestieve en ambiguë poses om het thema mee te vertalen naar een kunstwerk of de toneelvloer.
Reserveren verplicht:
081/ 77 55 25
Zondag 30 september 2012, 15u
(reserveren verplicht)

Geleid bezoek en vertelworkshop

Plaats :Maison de la Culture de la Province de Namur
Prijs : gratis workshop, vieruurtje en toegang tot de tentoonstelling
Geleid bezoek aan de tentoonstelling met aansluitend een vertelworkshop in gezelschap van Marie-Noëlle Vandermensbrugghe en Karine Moers. Een boeiend verhaal waarin de personages onder invloed zich blootstelen aan vreemde avonturen. De vertelworkshop wordt afgesloten met een vieruurtje.
In samenwerking met TAP’S (Théâtre d'amateurs de la Province de Namur)

Reserveren verplicht:
081/ 77 55 25
Zondag 7 oktober 2012

Gratis toegang tot de drie tentoonstellingen

Plaats :Maison de la Culture de la Province de Namur - Musée provincial Félicien Rops - Musée provincial des Arts anciens du Namurois
Prijs : gratis toegang en geleid bezoek
In navolging van verschillende musea van de Waals-Brusselse Federatie zetten de drie musea elke eerste zondag van de maand hun deuren open voor een gratis bezoek aan één, of meerdere, tentoonstellingen van de Pulsion(s) triptiek. Geniet bovendien van een gratis geleid bezoek!
Om 14u
, in het Musée Félicien Rops.
Reserveren verplicht:
081/77 67 55.

Om 15u
, in het Musée des Arts anciens du Namurois.
Reserveren verplicht:
081/77 67 54.

Om 16u
,in het Maison de la Culture.
Reserveren verplicht:
081/77 55 25.

Donderdag 11 oktober 2012, 19u

Conferentiedebat met Prof. Nicolas Zdanowicz, Histoire de la folie du Moyen-Age au Siècle des Lumières

Plaats :Facultés universitaires Notre-Dame de la Paix, auditoire Aula Maior (rue de Bruxelles, 61, Namur)
Prijs : 10€ / studenten : 5€
De term 'waanzin' zit al langer in ons vocabularium dan in het psychiatrische jargon en is eigenlijk nooit echt in deze laatste opgenomen. Deze strijdigheid is tekenend voor het falen om de waanzin te integreren in een psychiatrisch ziektebeeld. Zelfs in de 21ste eeuw en ondanks alle overwinningen van de wetenschap, slagen we er nog niet in om de relatie uit te leggen tussen natuurlijke aard van de gek en deze van het normale individu. Al onze tautologische inspanningen met betrekking tot de waanzin verraden niets anders dan onze eigen megalomanie. In een nederig moment hebben de WHO (World Health Organisation) en de Amerikaanse Vereniging voor de Psychiatrie verklaard af te zien van het formuleren van een definitie van waanzin om zo niet langer te moeten spreken over van mentale stoornissen. Zich interesseren voor de waanzin, dat betekent het opgeven van alle zekerheden, het balanceren aan de rand van de afgrond. De realiteit van de waanzin blijft ongrijpbaar, ze zit vervat in intuïtie, iets dat s lechts zelden vertaald wordt in iets tastbaars of in bewijs. De waanzin stuurt ons onverbiddelijk terug naar onze onwetendheid en onmacht. Ze maakt deel uit van onze geschiedenis, is een fundamentele, originele en niet te vereenvoudigen ervaring van het menselijk zijn. We ontdekken in deze tentoonstelling hoe in de periode van de Middeleeuwen tot de Verlichting de kiemen voor de hedendaagse impasses al aanwezig waren.

Reservatie:
081/77 67 54
Zondag 14 oktober 2012, 15u

Vertelworkshop

Plaats :Musée provincial des Arts anciens du Namurois
Prijs : gratis workshop, vieruurtje en toegang tot de tentoonstelling
Vertelworkshop voor de hele familie, in het gezelschap van Marie-Noëlle Vandermensbrugghe en Karine Moers,
Quand les sorcières s’emmêlent les balais…
De workshop wordt afgesloten met een vieruurtje.

In samenwerking met TAP’S (Théâtre d'amateurs de la Province de Namur).
Duur:
1u.
Reserveren verplicht:
081/77 67 54
Dinsdag 16 oktober 2012, 14u30

Conferentie Jongeren en Plastische kunsten Pulsion(s), Kunstenaars onder invloed, met Jean-Philippe Theyskens, kunsthistoricus

Plaats :Maison de la Culture de la Province de Namur
Prijs : 3€
JAP (Jeunesse et Arts Plastiques) stelt zich tot doel het publiek te sensibiliseren over hedendaagse, moderne kunst en dit door het verschaffen van kwalitatief hoogstaande informatie. Om deze doelstelling te realiseren organiseert het JAP al enkele jaren conferenties en films in het Maison de la Culture. De programmatie houdt de pols van de artistieke actualiteit en van het programma van het Maison de la Culture zelf. De conferentie Jongeren en Plastische kunsten, met als thema kunstenaars die onder invloed werken, is daar een mooi voorbeeld van.

Reserveren:
02/ 507 82 25
Woensdag 17 oktober 2012, 20u

Conferentie Henri Michaux et la danse, met Daniel Dobbels, choreograaf (Compagnie de l'Entre-Deux).

Plaats :Maison de la Culture de la Province de Namur
Prijs : 5€
"In 1938 schreef Henri Michaux een tekst en gaf deze de eenvoudige titel
Danse
(1938):

Hij schreef: " Vroeger betekende dans voor mij pure verstarring. Ernaar kijken deed me veranderen in een standbeeld. Mijn benen gehoorzaamden niet meer maar er was meer. Het was alsof je naar de radio luisterde wanneer je daar absoluut geen zin in had en je je terugtrok in een stiltekamer, een tegengeluid creëerde, een ongelofelijke muur van stilzwijgen optrok…". Deze tekst gaat dans te lijf als een logge massa, als een dwingende tegenstilte die de dans, in hetzelfde jaar van Munch, terugstuurt naar haar eigen geluidloze dwaasheid. Radiostilte.. maar met in de stilte een oproep. Ze zal elders moeten worden gezocht, weg van de zware last die ze draagt, een last die werkt als een vernietigende glorie. De dans moet, zij het misschien onrechtstreeks, gehoor geven aan de oproep van Michaux die tot op de dag van vandaag nog steeds weerklinkt. Ze moet langzaam buigen en actualiteit en leven geven aan de dingen, de mensen, de creaties, aan de tijd en de ruimte, die zich geen van allen opnieuw moeten verschansen. Indien ze dat wel doen, verraden ze hun essentie."
Daniel Dobbels
In samenwerking met FUNDP (Facultés universitaires Notre-Dame de la Paix, Namur)

Reserveren:
081/77 55 25
Donderdag 18 oktober 2012, 20u

Dans Un son étrange, dansvoorstelling met 2 solisten door de Compagnie de l'Entre-Deux (Rennes)

Plaats :Maison de la Culture de la Province de Namur
Prijs : 5€
De eerste solo duurt 15 minuten en is een improvisatie van de danseres op de tentoongestelde werken. De tweede solo draagt de naam
Un son étrange
."Wat hoort het lichaam wanneer het danst (of denkt te dansen) en op niets anders afgaat dan op de eigen, stille krachten wanneer het lawaai rondom zich oorverdovend wordt? De paradoxale verwachting van de dans ligt in het horen en begrijpen van de tekst en dit vanuit een uitermate grote kwetsbaarheid, met name vanuit een situatie waarin het lichaam niet meer is dan een hefboom voor een intelligentie die nog vorm moet krijgen".

Choreograaf:
Daniel Dobbels

Vertolker:
Adrien Dantou

In samenwerking met FUNDP (Facultés universitaires Notre-Dame de la Paix, Namur)

Reserveren:
081/77 55 25
Vrijdag 19 oktober 2012
(reserveren verplicht)

Studiedag en nocturne: Hystérie, réalités et représentations

Plaats :Musée provincial Félicien Rops
Prijs : Gratis toegang tot de conferentie met het ticket van de tentoonstelling
De studiedag bestaat uit 2 delen: een academische namiddag en een nocturne.

14u:
Hystérie, réalités et représentation,
georganiseerd door SAGES (Savoir, Genre et Société), Vrije Universiteit Brussel. De sprekers:

Vanessa d’Hooghe,
Pour une histoire de l’hystérie
;

Jérôme Janicki,
Hystérie et grossesse au XIXe siècle: une recherche dans les marges?
;

Muriel Andrin,
Du retour de l’hystérie au cinéma
.

20u:
Reflecties over hysterie en realiteit met een bezoek aan de tentoonstelling en een lezing in het gezelschap van Laurence Brogniez van de Vrije Universiteit Brussel en Isabelle Dumont, actrice. Zij leest literaire stukken voor met als thema hysterie.

Nocturne:
museum is geopend tot 21u

Gratis activiteit en toegang tot de tentoonstelling maar Reserveren verplicht:
081/77 67 55
Zondag 21 oktober 2012, 10u

Matinée cinéma : La Vie passionnée de Vincent Van Gogh de Vincente Minnelli

Plaats :Maison de la Culture de la Province de Namur
Prijs : 5€ - voor studenten en senioren: 4€ (art. 27)
10u:
verwelkoming met ontbijt en geleid bezoek aan de tentoonstelling

11u:
filmvoorstelling
La Vie passionnée de Vincent Van Gogh
van Vincente Minnelli.
Nog voor Scorcese en Pialat bracht Minnelli Vincent Van Gogh tot leven op het witte doek; hij schetste het gekwelde leven van de kunstenaar, beginnende in de mijnen in de Borinage in België waar hij in 1878 zijn roeping dacht te vinden tot zijn illustere zelfmoord in Auvers-sur-Oise in 1890. Minnelli was gefascineerd door de schilder die door zijn tijdgenoten genegeerd werd maar wiens werk na zijn dood wereldwijd uitgroeide tot het meest populaire schildersoeuvre in de geschiedenis. De cineast, die ook Un Américain à Paris maakte, heeft getracht een film te maken waarin zowel de schilder als zijn werk de plaats kregen die ze verdienen. Het werd uiteindelijk een echte Hollywood klassieker en een flamboyant portret van de schilder die op magistrale wijze vertolkt wordt door Kirk Douglas.

In samenwerking met Cinéma de la Province de Namur
Vrijdag 2 november 2012, 19u

Filmavond Bad Lieutenant van Abel Ferrara (1992).

Plaats :Maison de la Culture de la Province de Namur
Prijs : 5€ - voor studenten en senioren: 4€ (art. 27)
19u:
geleid bezoek aan de tentoonstelling.

20u:
filmvoorstelling
Bad Lieutenant
van Abel Ferrara (1992).
New York, 1990.
Bad Lieutenant
(Harvey Keitel) is een aan drugs verslaafde politieagent, min of meer corrupt, een erbarmelijke familieman en seksueel pervert. Hij verzamelt de ene gokschuld na de andere en sluit zich op in een verderfelijk en luguber leven. Hij wordt opgeroepen voor de verkrachting van een non door enkele jonge delinquenten. Beetje bij beetje voelt hij de interesse voor dit gruwelijk verhaal groeien en tracht hij de jonge vrouw, die pertinent weigert de daders aan te duiden, aan het praten te krijgen. Bad Lieutenant vertelt het verhaal van een verslaafde politieagent die afglijdt naar de poorten van zijn eigen hel en is een nauwelijks verholen verfilming van de autobiografie van Abel Ferrara zelf. Ferrara wordt geroemd om zijn films maar is even berucht om zijn talrijke verslavingen (drugs en alcohol). Tijdens het draaien van de film was hij in de greep van zijn verslaving en trok Harvay Keitel dezelfde kant op: alle scènes waarin drugs en geweld gebruikt worden zijn pure realiteit. De film gaf vanaf de première aanleiding tot debat en polemiek maar werd krachtdadig verdedigd door Martin Scorcese: " Voor mij is dit één van beste films die ooit gemaakt is over verlossing… Zolang men maar bereid is om diep te zakken om die verlossing te vinden".

In samenwerking met Cinéma de la Province de Namur
Zondag 7 november 2012

Gratis toegang tot de drie tentoonstellingen

Plaats :Maison de la Culture de la Province de Namur - Musée provincial Félicien Rops - Musée provincial des Arts anciens du Namurois
Prijs : gratis toegang en geleid bezoek
In navolging van verschillende musea van de Waals-Brusselse Federatie zetten de drie musea elke eerste zondag van de maand hun deuren open voor een gratis bezoek aan één, of meerdere, tentoonstellingen van de Pulsion(s) triptiek. Geniet bovendien van een gratis geleid bezoek!
Om 14u
, in het Musée Félicien Rops.
Reserveren verplicht:
081/77 67 55.

Om 15u
, in het Musée des Arts anciens du Namurois.
Reserveren verplicht:
081/77 67 54.

Om 16u
,in het Maison de la Culture.
Reserveren verplicht:
081/77 55 25.

Vrijdag 9 november 2012, 19u

Debat met Prof. Dr. Jean Florence,D’une folie sans histoire…

Plaats :Facultés universitaires Notre-Dame de la Paix, auditoire Aula Major (rue de Bruxelles 61, Namur)
Prijs :10€ - voor studenten: 5€
Tot voor de grote omwentelingen in de moderne wereld, het moment waarop men waanzin gaat beschouwen als een mentale ziekte, is er nauwelijks sprake van een geschiedenis van de waanzin. Het is pas bij aanvang van onze eigen geschiedenis dat we de betrokkenen en de voorgeschiedenis van wat we waanzin noemen, beginnen op te merken. Tot deze voorgeschiedenis behoren ook de Middeleeuwen.

Reserveren:
081/77 67 54
Vrijdag 16 november 2012, 20u

Filmavond Augustine, van Jean-Claude Monod en Jean-Christophe Valtat

Plaats :Musée provincial Félicien Rops
Prijs : Gratis filmvoorstelling en toegang tot het museum
20u:
gratis voorstelling van de film
Augustine
, van Jean-Christophe Valtat, 43’, 2003.
1875. Augustine, een jonge vrouw die de symptomen van hysterie vertoont, komt aan in het ziekenhuis La Salpêtrière en wordt algauw het favoriete model van de laboratoriumfotograaf en patiënte van professor Charcot, de ster van de hypnose-demonstraties. In eerste instantie was ze, net zoals de andere patiënten, een studieobject maar geleidelijk aan ontpopte ze zich tot een lustobject en ontsnapte ze aan de controle van de geneesheren. De film is gebaseerd op het echte verhaal van één van de patiënten in La Salpêtrière die zowel de geneesheren, de voorlopers van de psychoanalyse als historici en artiesten, zoals André Breton, wist te fascineren. Jean-Christophe Valtat woont de filmvoorstelling zelf bij en vertelt na afloop over het onderzoek dat voorafging aan het draaien van deze film.

Reserveren verplicht:
081/77 67 55
Zondag 18 november 2012, 15u

Geleid bezoek en vertelworkshop

Plaats :Musée provincial Félicien Rops
Prijs : gratis geleid bezoek, vertelworkshop, vieruurtje en toegang tot het museum
Een bezoek aan de tentoonstelling en een workshop, in het gezelschap van Marie-Noëlle Vandermensbrugghe en Karine Moers, beiden gemaakt op maat van families met kinderen vanaf 12 jaar. Ook traditionele verhalen handelen over normaliteit, over de vraag wat 'normaal' is en over de druk die de samenleving uitoefent op sommige van haar burgers. Een verrassende onderdompeling in een universum dat lang niet zo kalm en rustig is als het eruit ziet. De namiddag wordt afgesloten met een vieruurtje.

Duur:
1u.
In samenwerking met TAP’S (Théâtre d'amateurs de la Province de Namur)

Reserveren verplicht:
081/77 67 55
Woensdag 21/11/12, 18u

Conferentie met Pascal Rousseau, kunsthistoricus en één van auteurs van de tentoonstellingscatalogus Kunstenaars onder invloed.

Plaats :Maison de la Culture de la Province de Namur
Prijs : 5€
De conferentie is opgebouwd rond de thema 'kunstwerken gecreëerd in een gewijzigde gemoedstoestand'. Pascal Rousseau zorgt voor omkadering door de historische context te schetsen en de belangrijke ontwikkelingen in de periode van de 20ste en 21ste eeuw toe te lichten. Hij analyseert zowel de verschillende technieken die de artiesten gebruikten (psychotrope stoffen, onthouding, zintuiglijke deprivatie, hypnose, contemplatieve technieken,..) als het creatieve doel dat artiesten op verschillende niveaus nastreefden met deze 'gewijzigde gemoedstoestand' (ontdekken van de psyche, de verschillende niveaus van bewustzijn en percepties, verdraaiing van het onderwerp,…). De analyse van Pascal Rousseau plaatst de tentoongestelde kunstwerken in een ander daglicht; ze krijgen een bredere culturele betekenis die zich uitstrekt naar de dimensies waarin de artiesten zelf actief waren, altijd op zoek naar nieuwe horizonten en naar het verleggen van grenzen.

Duur:
1u30
Zaterdag 24 november 2012, 8u30 – 19u

Uitstap naar Gent

Organisateur :Musée provincial Félicien Rops
Prijs : Gratis
Een daguitstap in het teken van culturele ontdekkingen! In de voormiddag genieten de deelnemers van een gegidste rondleiding door Gent en maken ze kennis met het rijke patrimonium van de stad. In de namiddag wordt iedereen welkom geheten in het Museum Dr. Guislain voor een bevoorrecht en gegidst bezoek aan dit oude 'krankzinnigengesticht' uit de 19e eeuw. Sinds 1986 is het Dr. Guislain museum gewijd aan de geschiedenis van de psychiatrie. Vandaag herbergt het de tijdelijke tentoonstelling
Nerveuze vrouwen: Twee eeuwen vrouwen en hun psychiaters.
Gratis, met uitzondering van maaltijden, drank en persoonlijke uitgaven

In samenwerking met de vzw Les Amis du musée Rops en met de steun van de Nationale Loterij. Een tweede en identieke excursie is gepland voor 16 maart 2013
Reserveren verplicht:
081/77 67 44
Zondag 2 december 2012

Gratis toegang tot de drie tentoonstellingen

Plaats :Maison de la Culture de la Province de Namur - Musée provincial Félicien Rops - Musée provincial des Arts anciens du Namurois
Prijs : gratis toegang en geleid bezoek
In navolging van verschillende musea van de Waals-Brusselse Federatie zetten de drie musea elke eerste zondag van de maand hun deuren open voor een gratis bezoek aan één, of meerdere, tentoonstellingen van de Pulsion(s) triptiek. Geniet bovendien van een gratis geleid bezoek!
Om 14u
, in het Musée Félicien Rops.
Reserveren verplicht:
081/77 67 55.

Om 15u
, in het Musée des Arts anciens du Namurois.
Reserveren verplicht:
081/77 67 54.

Om 16u
,in het Maison de la Culture.
Reserveren verplicht:
081/77 55 25.

Vrijdag 14 december 2012

Nocturne in het gezelschap van filosoof Gilles Abel

Plaats :Musée provincial Félicien Rops
Prijs : Gratis toegang tot de tentoonstellingen en activiteit
20u:
een filosofisch geïnspireerd bezoek aan de tentoonstelling in het gezelschap van Gilles Abel. Het onderwerp 'waanzin' herbergt een schat aan existentiële en universele vragen. Waar ligt de grens tussen normaliteit en waanzin? Heeft waanzin een geschiedenis? Krijgt waanzin in elke cultuur dezelfde lading en betekenis? Wie beslist er wie gek is en wie niet? Dit bezoek wil de deur openzetten naar een dialoog en debat waarin iedereen kan reageren en haar mening verwoorden.

Reserveren verplicht:
081/77 67 55
Zondag 6 januari 2012

Gratis toegang tot de drie tentoonstellingen

Plaats :Maison de la Culture de la Province de Namur - Musée provincial Félicien Rops - Musée provincial des Arts anciens du Namurois
Prijs : gratis toegang en geleid bezoek
In navolging van verschillende musea van de Waals-Brusselse Federatie zetten de drie musea elke eerste zondag van de maand hun deuren open voor een gratis bezoek aan één, of meerdere, tentoonstellingen van de Pulsion(s) triptiek. Geniet bovendien van een gratis geleid bezoek!
Om 14u
, in het Musée Félicien Rops.
Reserveren verplicht:
081/77 67 55.

Om 15u
, in het Musée des Arts anciens du Namurois.
Reserveren verplicht:
081/77 67 54.

Om 16u
,in het Maison de la Culture.
Reserveren verplicht:
081/77 55 25.

De geleide bezoeken zijn beschikbaar in 3 talen.

Geleide bezoeken
Voor groepen

Plaats :Maison de la Culture de la Province de Namur - Musée provincial Félicien Rops - Musée provincial des Arts anciens du Namurois
Prijs : 40€ met gids en 8€ voor de toegang tot de tentoonstellingen. Te reserveren in de respectievelijke musea


Musée provincial des Arts anciens du Namurois:
081/ 77 67 54

Musée Félicien Rops:
081/77 67 55

Maison de la Culture de la Province de Namur:
081/77 55 25

Geleide bezoeken in 3 talen:
Fr/Ndls/Angl.
Maximum 25 personen/groep

Osez le Musée Rops !
(reserveren verplicht:(081/77 67 55) enkel op maandag)

Plaats :Musée provincial Félicien Rops
Prijs : gratis
Musée Rops organiseert al 6 jaar gratis workshopmodules voor sociale verenigingen om op die manier cultuur ook toegankelijk te maken voor sociaal kwetsbare groepen. Elke module begint met een filosofisch bezoek aan de tentoonstelling onder begeleiding van Gilles Abel, filosoof en gespecialiseerd in bemiddeling. Tijdens het bezoek staan de vraag over normaliteit, bekeken vanuit het perspectief van de samenleving, de culturele diversiteit en een unieke uitwisseling van gedachten centraal. De rondleiding wordt gevolgd door een creatieve workshop waarin volume en expressie van het lichaam centraal staan. Deelnemers kunnen kiezen tussen Beeldhouwen (met boetseerklei) of Werken met je lichaam (ontspannings- en ademhalingsoefeningen) Duur: 2u. Reserveren verplicht: 081/77 67 55

Reserveren verplicht:
081/77 67 55
De activiteiten zijn enkel beschikbaar in het Frans.

In het Musée provincial Félicien Rops
Filosofische rondleiding in het gezelschap van Gilles Abel

Plaats :Musée provincial Félicien Rops
Doelgroep :hoger secundair en hoger onderwijs
Prijs : 60€ per groep (maximum 25 leerlingen)
Met een filosofisch abc en onder de leiding van een filosoof ontdekken de leerlingen de relatie tussen de tentoongestelde werken en hun eigen vragen over waanzin. Door leven en kunst met elkaar te verbinden leren ze op een gestructureerde manier nadenken over de wereld waarin ze leven en waartoe ze zelf behoren en leren ze deze kritisch in vraag te stellen. Gilles Abel volgde een opleiding Filosofie voor kinderen aan de Université Laval in Québec en werkt ondertussen al een tiental jaar in België. Hij promoot een filosofiebeoefening die open staat en toegankelijk is voor iedereen. Elke leerkracht krijgt een werkboek mee om in de klas te gebruiken dat in het verlengde ligt van deze rondleiding.

Van dinsdag tot vrijdag. Duur: 1u. Reserveren verplicht:
081/77 67 55 (2weken op voorhand)

In het Maison de la Culture de la Province de Namur
Geleid bezoek aan de tentoonstelling met aansluitend een pedagogische workshop

Plaats :Maison de la Culture de la Province de Namur
Doelgroep :Basisonderwijs en secundair onderwijs
Prijs : 2€ per persoon (maximaal 25 leerlingen)
Scholengroepen kunnen deelnemen aan een geleid bezoek aan de tentoonstelling Kunstenaars onder invloed. De doelstelling van het bezoek is het begrijpen van kunst die tot stand gekomen is onder invloed van verdovende middelen. Na het bezoek krijgen de leerlingen de kans hun eigen creativiteit de vrije loop te laten in een praktijkgerichte workshop die onder leiding staat van een gespecialiseerde trainer; een ludieke én educatieve kans om de hedendaagse kunst te leren begrijpen!

Van maandag tot vrijdag, van 8u30 tot 10u of van 10u30 tot 12u. Duur: 1u30. Reserveren verplicht:
au 081/77 55 25 (2weken op voorhand)

In het Musée provincial des Arts anciens du Namurois
Rondleiding tentoonstelling met aansluitend een creatieve workshop

Plaats :Musée provincial des Arts anciens du Namurois
Doelgroep :kleuter- en basisonderwijs
Prijs : 2€ per kind
Rondleiding tentoonstelling met aansluitend de creatieve workshop 'Ontdekking van de verschillende gedaanten van de 'gek' van de Middeleeuwen tot de 18e eeuw'. Tijdens een vooraf uitgestippeld parcours ontdekken de leerlingen welke gedaante 'de gek' aannam in de geschiedenis (vanaf de 12e eeuw). Door observatie en aan de hand van vragen benoemen ze het type 'waanzin' dat door de artiesten wordt opgeroepen (blinde waanzin, de wijze gek,..). Op het einde van het bezoek leren ze welke middelen werden gebruikt om waanzin te genezen, met name medicijnen en religie.

Van dinsdag tot vrijdag. Duur: 1u30. Reserveringen:
081/77 67 54 (10 dagen op voorhand).


Doelgroep :
secundait en hoger onderwijs
Prijs : 40€ voor het bezoek
Begeleid bezoek van de tentoonstelling van dinsdag tot vrijdag.

Duur:
1u30.

Van dinsdag tot vrijdag. Duur: 1u30. Reserveringen:
081/77 67 54 (10 dagen op voorhand).

Erfgoedklassen
Binnen of buiten de norm?

Plaats :Op twee lokaties van de tentoonstelling, naar keuze
Doelgroep :3e graad van het basisonderwijs, secundair onderwijs
Prijs : 5€ per persoon (volledig programma)
Een educatief dagprogramma in teken van de vraag 'Val je binnen of buiten de norm?'. Het programma omvat enerzijds een workshop waarin expressie centraal staat en vertrokken wordt vanuit de idee "Neem eens een omweg" en anderzijds een bezoek aan twee tentoonstellingen die deel uitmaken van Pulsion(s). De tentoonstellingen worden gekozen in functie van de leeftijd van de leerlingen.

Van oktober tot december, elke dinsdag, donderdag en vrijdag van 9u30 tot 15u30. Reserveren verplicht:
081/22 55 60

Erfgoedklassen
Kortfilm

Plaats :Op twee lokaties van de tentoonstelling, naar keuze
Doelgroep :2e en 3e graad van het secundair onderwijs
Prijs : 15€ per persoon voor het volledig programma
3-daags programma voor de realisatie van de fictie-kortfilm met als vertrekpunt een gedicht van Henri Michaux.

November. Reserveren verplicht:
081/22 55 60
De waanzin in beeld, van de Middeleeuwen tot de Verlichting
Musée des Arts Anciens
Hysterisch !
Musée Rops
Kunstenaars onder invloed
Maison de la Culture
Musée provincial des Arts anciens du Namurois – Trésor d’Oignies (TreM.a)
Hôtel de Gaiffier d’Hestroy – Rue de Fer, 24, 5000 Namur
Telefoon : 081 / 77 67 54
Info: Reserveren is verplicht voor elk groepsbezoek, met of zonder gids: 081/77 67 54 (2 weken op voorhand)
Musée provincial Félicien Rops
Rue Fumal, 12, 5000 Namur
Telefoon : 081/77 67 55
Info: Reserveren is verplicht voor elk groepsbezoek, met of zonder gids: 081/77 67 55 (2 weken op voorhand)
Maison de la Culture de la Province de Namur
Avenue Golenvaux, 14, 5000 Namur
Telefoon : 081/ 77 55 25
Info: Reserveren is verplicht voor elk groepsbezoek, met of zonder gids: 081/77 55 25 (2 weken op voorhand)
Maître IC
Allégorie du mois d’Avril
Date: vers 1560-1570.
Technique: émail peint sur cuivre.
Collection: Coll. Works of Art, Anvers © Works of Art, Anvers.
G. Aglane
Érasme
Date: 1972.
Technique: Bronze argenté.
Collection: Namur, Musée provincial des Arts anciens du Namurois - Trésor d’Oignies (TreM.a).
Cabinet numismatique François Cajot.
Collection Société archéologique de Namur. © TreM.a, Namur.
Anonyme
Extraction de la pierre de folie
Date: vers 1185-1195.
Technique: Huile sur panneau.
Collection: Bailleul, Musée Benoît-de-Puydt, inv. 992.21.34.
© Musée Benoît-de-Puydt, Bailleul (Nord), J. Quecq d’Henripret.
Anonyme
La Guérison du possédé de Gadara
Date: vers 1185-1195.
Technique: Peinture.
Collection: Paris, Bibliothèque Sainte-Geneviève, ms. 10, fol. 127v.
© Bibliothèque Sainte-Geneviève, Paris.
Anonyme
Saint Antoine
Date: vers 1500-1520.
Technique: Chêne.
Collection: Namur, Musée provincial des Arts anciens du Namurois - Trésor d’Oignies (TreM.a).
Cabinet numismatique François Cajot.
Collection Société archéologique de Namur. © TreM.a, Namur.
Willem Vrelant
David et le fou
Date: vers 1460.
Technique: Peinture.
Collection: Bruxelles, Bibliothèque royale de Belgique, ms.9026, fol.143v.
© KBR, Bruxelles.
Edvard Munch
Autoportrait avec un bras squelette
Date: 1895.
Technique: Lithographie (46,7 x 32 cm).
Collection: Angleterre Coll. privée
Henri de Toulouse Lautrec
Jane Avril
Date: 1899.
Technique: Lithographie au pinceau en quatre couleurs sur trois pierres (54,5 x 36 cm).
Collection: Ixelles, Musée communal.
Egon Schiele
Femme nue au bras levé
Date: 1918.
Technique: Crayon noir sur papier (47,5 x 29,7 cm).
Collection: Collection privée.
Albert Londe
Bâillement hystérique
Date: 1859-1910.
Technique: Négatif sur plaque de verre, tirage moderne (9 x 12 cm).
Collection: Toulouse, Bibliothèque de Toulouse. TRU C 1337.
Auguste Rodin
Femme nue de profil et faisant le pont
Date: 1850-1900.
Technique: mine de plomb, aquarelle sur papier.
Collection: Paris, Musée Rodin, inv. D5234.
©Musée Rodin, Photo Jean de Calan
Arnulf Rainer
Van Gogh als Adler
Date: 1977-1980.
Technique: Huile sur photographie (60 x 50 cm).
Collection: Collection Frac Nord-Pas de Calais.
Francis Bacon
Three Studies for Figures at the Base of a Crucifixion, second version of tryptich
Date: Circa 1944.
Technique: lithographie sur papier (149 x 105 cm).
Collection: Collection privée.
Matt Mullican
Under Hypnosis
Date: 1996.
Technique: édition vidéo de 10 performances.
Collection: Collection FRAC Champagne-Ardenne, Reims © Matt Mullican.
Henri Michaux
Mescalinien
Date: 1956-58.
Technique: Plume (25 x 17,8 cm).
Collection: Privée.
Bernard Saby
/
Date: /
Technique: fusain sur papier, s.d (32,6 x 25 cm).
Collection: Collection Stéphane Gatti, Courtesy aliceday.
Marina Abramović
Balkan-Baroque-Film: Thomas Lips (performed for film)
Date: 1975-1997.
Technique: Photo: Attilio Maranzano.
Collection: Collection Netherlands Media Art Institute© Sabam Belgium 2012.

Gek, waanzinnig, krankzinnig Er zijn ontelbare woorden om 'waanzin' te omschrijven maar welke realiteit schuilt er achter deze woorden? Deze tentoonstelling wil een tipje van de sluier oplichten en gebruikt daarvoor Middeleeuwse teksten en beelden als onderzoeksmateriaal en inspiratiebron. In beide zien we, vanaf de eerste afbeeldingen in de jaren 1200 tot en met deze uit de 15e en 16e eeuw, gestaag een beeld ontstaan van de gek die met opgeheven knuppel oog in oog staat met Koning David tot de joker, uitgedost met een Marot, een tweekleurig kostuum met belletjes en een muts met ezelsoren. Dit prototype van 'de gek' ziet men in alle mogelijke gedaanten opduiken. Voor de medische wereld van de Middeleeuwen is de waanzin een kwestie van levenssappen. Daar is echter niet iedereen het mee eens: L'Extraction de la pierre de folie steekt de draak met de droge wetenschap die pretendeert deze ziekte te kunnen uitroeien. Demonen worden uitgedreven, heksen opgepakt en juristen buigen zich over de verantwoordelijkheidsvraag. De waanzin krijgt, zoals in L'Éloge de la folie, bij tijde zelfs een moraliserend karakter toegedicht. Waanzin staat echter ook synoniem voor wijsheid en helderziendheid, ze kan hoffelijk zijn en zich ridderlijke elegantie en charme aanmeten. De gek kan zichzelf tot slot ook relativeren en tijdens het feest der gekken, ons beter bekend als carnaval, eens goed de draak steken met zichzelf. Van de Middeleeuwen tot de Verlichting, waanzin bekleedde altijd een ambivalente positie, zweefde ergens tussen doem en zegening, tussen verblindende gekte en wijsheid en kon op elk moment van het ene naar het andere overschakelen.

Tentoongestelde kunstenaars: Jérôme Bosch (d’après) / Sébastien Brant / Pierre Bruegel (d’après) / Jan II de Gheyn / Maître de Wavrin / Albrecht Dürer / Philip Galle / Henrick Goltzius / Hendrik Hondius / Jan Mandijn / Raphaël Sadeler l’Ancien / Jan Saenredam / Hans Sebald Beham / Pieter van der Heyden / Israhel van Meckenem en andere anonieme kunstenaars

Hysterie als ziekte en modefenomeen kende een ongezien 'moment de gloire' rond de jaren 1900. Verschillende Europese geneesheren storten zich op de studie van de ziekte en traden in de voetsporen van de meest bekende onder hen, Jean-Martin Charcot, neuroloog aan het Parijse ziekenhuis La Salpêtrière in 1862. Zowel de tekenkunst als de fotografie worden ingeschakeld en opgeëist om de spectaculaire symptomen vast te leggen van lichamen die onder hypnose of in extase en vrij van alle rationele beperkingen alle controle verloren en zich volledig overgaven aan de expressie van hun emoties. In Pulsion(s) Hystériques! worden medische iconografie en plastische kunsten tegenover elkaar gezet om een beeld te geven over de kruisbestuiving tussen beide disciplines. Kunstenaars waren immers net zoals geneesheren geïntrigeerd door de nieuwe lichaamshoudingen die zowel woede als emotie oproepen. Een eerste deel van de tentoonstelling is gewijd aan de etymologie van het woord 'hysterie' en ontrafelt de link tussen het woord 'hysterie' en het mysterieuze, fascinerende en verontrustende vrouwelijke orgaan dat we de baarmoeder noemen. Het tweede deel van de tentoonstelling is gewijd aan de ondertussen beroemde dorsale welving die eigen is aan de 'clownistische fase' van de hysterische aanval. Van de dorsale welving gaat het verder naar de toneelkunsten en de grote sterren van het toneel, de actrices die op meesterlijke wijze vorm een gezicht gaven aan hysterie; Sarah Bernhardt, Jane Avril en Magdeleine G. In één van de laatste delen van de tentoonstelling komt ook de mannelijke hysterie aan bod; aan de hand van de zelfportretten van kunstenaars zoals Munch en Schiele worden er nu vraagtekens geplaatst bij het typisch vrouwelijke karakter van de ziekte.

Tentoongestelde kunstenaars: Beloff, Boissonnas, Boudry, Bourgeois, Degas, Delville, Demachy, Duchêne de Boulogne, Grasset, Kubin, Londe, Munch, Richer, Rodin, Romang, Rops, Schiele, Spilliaert, Toulouse-Lautrec, enz.

Versterken drugs het artistieke talent? Dat is precies de vraag die Baudelaire zich in 1860 stelde met het schrijven van zijn Paradis artificiels. Kunstenaars zijn de eerste geweest om de kracht van een exterieure prikkel op hun artistiek talent te onderzoeken; zij beschouwden dergelijke prikkels als een magische sleutel die de deur opent naar een creatief proces dat vast geroest zit in rede en gedachten. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat een groot aantal kunstenaars hun toevlucht zocht tot verdovende middelen. Henri Michaux bijvoorbeeld; hij verkende, onder invloed van mescaline, de creatieve schatten en inventiviteit die zich schuil hielden in zijn onderbewustzijn. Opium, absint, peyote en LSD waren voor vele kunstenaars de drugs bij uitstek om hun verbeeldingskracht en creatieve talenten te ontsluiten en kracht bij te zetten. Het onderbewustzijn blijkt een onvermoede creatieve inspiratiebron te zijn en hypnose wordt, naast verdovende middelen, één van de manieren om er toegang toe te krijgen. Matt Mullican creëerde een heel oeuvre onder de invloed van hypnose. Het werk kreeg de naam That other person mee omdat het zover afstond van wat hij maakte als hij niet onder hypnose was. Los van de kunstenaars die vrijwillig experimenteerden met verdovende middelen telde de artistieke wereld een groot aantal kunstenaars die volledig afhankelijk waren van drugs. Velen onder hen werkten een heel oeuvre bij elkaar onder de invloed van drugs waaraan ze niet konden weerstaan. Zou het werk van Francis Bacon of Jackson Pollock er hetzelfde hebben uitgezien zonder de alomtegenwoordige invloed van alcohol? Een aantal kunstenaars die onder psychiatrische behandeling stonden en dus werkten onder een medicamenteuze sluier (Antonin Artaud, Yayoi Kusama,…) leverden werken af waarvan pure expressieve kracht afstraalde. Medicijnen hebben ontegensprekelijke en ontelbare psychische effecten. Welke rol spelen ze dan precies in het eindresultaat van een kunstwerk? Deze tentoonstelling wil een thema verkennen dat ons tot op de dag van vandaag intrigeert maar wenst op geen enkele manier het gebruik van verdovende middelen te legitimeren of veroordelen en kiest geen partij.

Tentoongestelde kunstenaars: Marina Abramović, Francis Bacon, Rodney Graham, Jean-Jacques Lebel, Henri Michaux, Matt Mullican, Arnulf Rainer en Bernard Saby

van 10u. tot 18u.
Dinsdag tot zondag

Gesloten
op 24, 25, 31/12/2012 en 01/01/2013
8€
Combi-ticket voor 3 tentoonstellingen

5€
Combi-ticket voor 3 tentoonstellingen voor studenten en senioren

Gratis
Scholengroepen en kinderen tot 12 jaar (art. 27): gratis

Editoriaal

“Pulsion”, drift, wordt in de hedendaagse verbeelding in de eerste plaats gezien als een energiestuwing maar verwijst vooral naar het psychanalytische universum sinds Freud zich deze term eigen heeft gemaakt om zijn concept van psychische realiteit te ontwikkelen. Het is om dit universum dat het hier draait. Normaliteit of waanzin, de grenzen van deze begrippen lijken veranderlijk in de loop der tijd. Religie, geneeskunde en maatschappij doen de oordeling over de “anormaliteit” evolueren. Welke vragen moeten we ons stellen, welke nieuwe blik moeten we werpen op de complexe persoonlijkheid van de heksen, op de hysterie van de XIXde eeuw, op de kunstenaars die onder invloed van verdovende middelen werken? Drie tentoonstelling worden aan dit thema gewijd door drie van onze diensten, het Musée provincial des Arts anciens du Namurois - Trésor d’Oignies, het Musée provincial Félicien Rops en het Maison de la Culture van de Provincie Namen. Drie gelegenheden om deze creërende drift te ontdekken van kunstenaars die in de loop der tijd dit thema hebben aangesneden. Om deze ervaring compleet te maken hebben de provinciale diensten van Cultuur en Musea een goed gevuld en gevarieerd programma opgesteld waarvan we van harte hopen dat u ervan zal genieten.

het provinciaal College

Editoriaal

“Pulsion”, drift, wordt in de hedendaagse verbeelding in de eerste plaats gezien als een energiestuwing maar verwijst vooral naar het psychanalytische universum sinds Freud zich deze term eigen heeft gemaakt om zijn concept van psychische realiteit te ontwikkelen. Het is om dit universum dat het hier draait. Normaliteit of waanzin, de grenzen van deze begrippen lijken veranderlijk in de loop der tijd. Religie, geneeskunde en maatschappij doen de oordeling over de “anormaliteit” evolueren. Welke vragen moeten we ons stellen, welke nieuwe blik moeten we werpen op de complexe persoonlijkheid van de heksen, op de hysterie van de XIXde eeuw, op de kunstenaars die onder invloed van verdovende middelen werken? Drie tentoonstelling worden aan dit thema gewijd door drie van onze diensten, het Musée provincial des Arts anciens du Namurois - Trésor d’Oignies, het Musée provincial Félicien Rops en het Maison de la Culture van de Provincie Namen. Drie gelegenheden om deze creërende drift te ontdekken van kunstenaars die in de loop der tijd dit thema hebben aangesneden. Om deze ervaring compleet te maken hebben de provinciale diensten van Cultuur en Musea een goed gevuld en gevarieerd programma opgesteld waarvan we van harte hopen dat u ervan zal genieten.
het provinciaal College
Programma
Bezoek
Praktische info
Nederlands
Frans
Pers en Document
Partners
Persdossier (pdf)
Persbericht (pdf)
Pedagogische bestand (pdf)
Vouw (pdf)
Brochure (pdf)
Editoriaal
http://www.pulsions.be/presse/dossierPresse_nl.pdf
#
#
http://www.pulsions.be/presse/depliant_nl.pdf
#
Georganiseerd door:
De Provincie Namen dankt zijn partners
images/province_nl.png
Du 22/09/2012 au 06/01/2013

Point vidéo : Francis Bacon, peintre anglais

Lieu :Maison de la Culture de la Province de Namur
Prix : Gratuit
Durant la période de l’exposition, diffusion permanente du film Francis Bacon, peintre anglais, Suisse, 1964, 24’ Aucun cinéaste n'est parvenu, comme le réussit Pierre Koralnik, à traquer dans son atelier le peintre disparu en 1992 à l'âge de 82 ans. Bacon boit sans modération et sombre dans un délire de plus en plus hallucinant. Il évoque son homosexualité, son obsession de la beauté masculine et sa jeunesse révolue.

En collaboration avec le Centre du Film sur l’Art, Bruxelles
Samedi 22/09/2012 à 14H00

Visite-conférence gratuite en compagnie de Céline Eidenbenz

Lieu :Musée provincial Félicien Rops
Prix : Gratuit
Docteur en histoire de l’art et chercheur à l’Université de Genève, Céline Eidenbenz se penche depuis plusieurs années sur les liens entre l’art et l’hystérie, sujet sur lequel elle a axé sa thèse:
Expressions du déséquilibre. L’hystérie, l’artiste et le médecin 1870-1914.
Au cours de cette visite-conférence, elle évoquera particulièrement la posture de l’arc de cercle, convulsion typique et impressionnante des patientes hystériques. Détaillé sous toutes ses formes dans des illustrations scientifiques, l’arc de cercle devient le sujet de nombreuses caricatures, preuve de sa grande popularité. Les artistes et les arts de la scène s’en emparent, dans des poses suggestives et ambiguës.
Dimanche 30/09/2012 à 15H00
(sur réservation)

Visite guidée et animation contée (à partir de 12 ans)

Lieu :Maison de la Culture de la Province de Namur
Prix : Gratuit
Visite guidée de l’exposition suivie d’une animation contée en lien avec la thématique de la création sous influences (à partir de 12 ans), en compagnie de Marie-Noëlle Vandermensbrugghe et Karine Moers, qui nous invitent à un récit passionnant où les personnages sous influences, s’exposent à d’étranges aventures… Un goûter clôturera l’activité. Activité organisée en collaboration avec le TAP’s. Animation et goûter gratuits.

Réservation indispensable:
081/ 77 55 25
Dimanche 07/10/2012

Entrée gratuite dans les 3 lieux

Lieu :Maison de la Culture de la Province de Namur - Musée provincial Félicien Rops - Musée provincial des Arts anciens du Namurois
Prix : Gratuit
À 14h00
, visite guidée gratuite de l’exposition au Musée provincial Félicien Rops.
Réservation obligatoire:
081/77 67 55.

À 15h00
, visite guidée gratuite de l’exposition au Musée provincial des Arts anciens du Namurois
Réservation obligatoire:
081/77 67 54.

À 16h00
, visite guidée gratuite de l’exposition à la Maison de la Culture de la Province de Namur.
Réservation obligatoire:
081/77 55 25.

Jeudi 11/10/2012 à 19H00

Conférence-débat par le Prof. Nicolas Zdanowicz

Lieu :Facultés universitaires Notre-Dame de la Paix, auditoire Aula Maior (rue de Bruxelles, 61, Namur)
Prix : 10€ / étudiant : 5€
Le terme de folie est bien antérieur au langage scientifique de la psychiatrie et n'a jamais vraiment été repris dans celui-ci. Cette incompatibilité est révélatrice de l’échec de la tentative d’assimilation de la folie à une maladie. Même au XXIe siècle, indépendamment des déclarations de victoire des sciences sur la folie, nous sommes toujours incapables d’expliquer le rapport entre la nature profonde de l’insensé et de la personne sensée. Tous les efforts tautologiques au sujet de la folie n’ont fait que trahir notre mégalomanie. Dans un moment d’humilité, l’OMS (organisation Mondiale de la Santé) et l’Association Américaine de Psychiatrie ont déclaré renoncer à donner une définition de la maladie mentale pour ne plus parler que de désordres mentaux. S’intéresser à l’insensé, c’est donc se passer de certitudes, c’est se pencher au bord d’un abîme. La réalité de la folie reste insaisissable, elle est seulement pressentie par des intuitions souvent improuvables. La folie nous renvoie à notre ignorance et à notre impuissance. La folie fait partie de l’histoire de l’humanité, elle s’y inscrit comme une expérience fondamentale, originale et irréductible de l’être humain. Nous verrons comment entre le Moyen Âge et l’Âge classique les germes des différentes impasses contemporaines sont déjà présentes.

Réservation :
081/77 67 54
Dimanche 14/10/2012 à 15H00

Animation contée pour les familles

Lieu :Musée provincial des Arts anciens du Namurois
Prix : Gratuit
Animation contée pour les familles (enfants à partir de 5 ans), en compagnie de Marie-Noëlle Vandermensbrugghe et Karine Moers.
Quand les sorcières s’emmêlent les balais…


Activité organisée en collaboration avec le TAP’s.
Durée:
1H00.
Un goûter clôturera l’activité.
Animation et goûter gratuits.

Réservation obligatoire :
081/77 67 54
Mardi 16/10/2012 à 14h30

Conférence: Pulsions, artistes sous influences

Lieu :Maison de la Culture de la Province de Namur
Prix : 3€
Conférence Jeunesse et Arts plastiques.
Pulsions, artistes sous influences
, par Jean-Philippe Theyskens, historien de l’art.

Réservation:
02/ 507 82 25
Mercredi 17/10/2012 à 20h

Conférence de Daniel Dobbels, Henri Michaux et la danse.

Lieu :Maison de la Culture de la Province de Namur
Prix : 5€
Conférence de Daniel Dobbels, chorégraphe à partir du texte d’Henri Michaux,
Danse
(1938):

« Autrefois la danse était pour moi la pétrification. Quand j'en voyais, je devenais pierre. Non seulement je ne marchais pas, j'étais comme quand vous entendez sans envie la radio, vous faites en vous une sorte de coffre de silence, un contre-bruit, une formidable barre de mutisme… ». En collaboration avec les FUNDP (Facultés Universitaires Notre-Dame de la Paix)

Réservation:
081/77 55 25
Jeudi 18/10/2012 à 20h00

Danse avec la Compagnie de l’Entre-Deux (Rennes ).

Lieu :Maison de la Culture de la Province de Namur
Prix : 5€
Présentation de 2 soli dans les salles d’expositions. Le premier d’une durée de 15 minutes sera une improvisation d’une danseuse en regard des œuvres. Le 2ème solo sera la pièce
Un son étrange.


Chorégraphe:
Daniel Dobbels.
Danseur:
Adrien Dantou.

Un solo hors des souffles.

Qu’entend un corps quand il danse (ou croit danser) et ne s’appuie que sur les seules forces silencieuses qui sont les siennes quand autour ou tout près de lui la rumeur devient assourdissante ? Que peut-il entendre d’un texte inouï,
Van Gogh, le suicidé de la société
, dit par Alain Cuny. En collaboration avec les FUNDP (Facultés Universitaires Notre-Dame de la Paix)

Réservation:
081/77 55 25
Vendredi 19/10/2012
(sur réservation)

Hystérie, réalités et représentations

Lieu :Musée provincial Félicien Rops
Prix : Conférence gratuite avec ticket de l’exposition
À 14h00 : après-midi d’études
Hystérie, réalités et représentations,
organisée par SAGES (Savoir, Genre et Société) - Université libre de Bruxelles. Avec les communications de:

Vanessa d’Hooghe,
Pour une histoire de l’hystérie
;

Jérôme Janicki,
Hystérie et grossesse au XIXe siècle: une recherche dans les marges?
;

Muriel Andrin,
Du retour de l’hystérie au cinéma
.

Nocturne:
musée ouvert jusqu’à 21 heures.
À 20 heures, activité gratuite: visite-lecture en compagnie de Laurence Brogniez, de l’Université libre de Bruxelles, et Isabelle Dumont, comédienne, qui lira des extraits littéraires autour de l’hystérie


Participation gratuite mais réservation (obligatoire):
081/77 67 55
Dimanche 21/10/12 à 10H00

Matinée cinéma : La Vie passionnée de Vincent Van Gogh de Vincente Minnelli

Lieu :Maison de la Culture de la Province de Namur
Prix : Adultes : 5€ / Etudiants et seniors : 4€ / Art 27 : gratuit
À 10H00
, accueil - petit déjeuner suivi d’une visite guidée de l’exposition.

À 11H00
Projection du film
La Vie passionnée de Vincent Van Gogh
de Vincente Minelli.
Flamboyante biographie du peintre néerlandais, le film retrace la vie de Van Gogh dès son arrivée en Belgique en 1878 jusqu’à sa destinée tragique. Avec Kirk Douglas dans le rôle-titre.

En collaboration avec le secteur cinéma
Vendredi 02/11/2012 à 19H00

Visite guidée de l’exposition suivie d’une projection du film Bad Lieutenant d’Abel Ferrara (1992).

Lieu :Maison de la Culture de la Province de Namur
Prix : Adultes : 5€ / Etudiants et seniors : 4€ / Art 27 : gratuit
À 19h:
Visite guidée de l’exposition.

À 20h:
Projection du film
Bad Lieutenant
d’Abel Ferrara (1992).
Film sur la descente aux enfers d’un flic accro aux drogues, Bad Lieutenant est une autobiographie à peine voilée de son réalisateur, Abel Ferrara. Le cinéaste new-yorkais, connu pour ses multiples addictions, était sous l’emprise de drogues et d’alcool durant le tournage du film. Il emmena son acteur principal, Harvey Keitel, sur la même pente. Toutes les scènes de consommation et de violence étaient effectivement réelles ! Ce film qui créa la polémique à sa sortie a été particulièrement défendu par Martin Scorcese qui déclarait à son propos : « C’est pour moi l'un des plus grands films qu’on ait jamais fait sur la rédemption… Jusqu’où on est prêt à descendre pour la trouver… ».

En collaboration avec le secteur cinéma
Dimanche 04/11/2012

Entrée gratuite dans les 3 lieux

Lieu :Maison de la Culture de la Province de Namur - Musée provincial Félicien Rops - Musée provincial des Arts anciens du Namurois
Prix : Gratuit
À 14h00
, visite guidée gratuite de l’exposition au Musée provincial Félicien Rops.
Réservation obligatoire:
081/77 67 55.

À 15h00
, visite guidée gratuite de l’exposition au Musée provincial des Arts anciens du Namurois
Réservation obligatoire:
081/77 67 54.

À 16h00
, visite guidée gratuite de l’exposition à la Maison de la Culture de la Province de Namur.
Réservation obligatoire:
081/77 55 25.

Vendredi 09/11/2012 à 19H00

Conférence débat par le Prof. Dr Jean Florence D’une folie sans histoire…

Lieu :Facultés universitaires Notre-Dame de la Paix, auditoire Aula Maior (rue de Bruxelles, 61, Namur)
Prix:10€ / étudiants : 5€
Il n'y a pas d'histoire à proprement parler de la folie avant que n'apparaisse le grand bouleversement de l'époque moderne qui va amener à faire de la folie une maladie mentale. C'est en effet depuis notre propre histoire que nous lisons les destinées et la préhistoire de ce que nous appelons folie. Le Moyen Âge appartient à cette préhistoire.

Réservation:
081/77 67 54
Vendredi 16/11/2012 à 20H00

Soirée cinéma Augustine, de Jean-Claude Monod et Jean-Christophe Valtat

Lieu :Musée provincial Félicien Rops
Prix : Projection gratuite avec le ticket d’entrée du musée
À 20 heures, activité gratuite : projection de
Augustine
, de Jean-Christophe Valtat, 43’, 2003.
Documentaire sur la plus célèbre patiente du Docteur Charcot. En présence du réalisateur.

Réservation obligatoire:
081/77 67 55
Dimanche 18/11/2012 à 15H00

Visite guidée et animation contée

Lieu :Musée provincial Félicien Rops
Prix : Gratuit
Visite guidée et animation contée (à partir de 12 ans), en compagnie de Marie-Noëlle Vandermensbrugghe et Karine Moers:
Quand hommes et femmes expriment leurs différences par des danses folles ou des comportements décalés...


Durée:
1h.
Un goûter clôturera l’activité.
Activité organisée en collaboration avec le TAP’s
Activité et goûter gratuits.

Réservation obligatoire:
081/77 67 55
Mercredi 21/11/12 à 18H00

Conférence Artistes sous influences par Pascal Rousseau, historien de l’art et l’un des auteurs du catalogue.

Lieu :Maison de la Culture de la Province de Namur
Prix : 5€
La conférence traitera de la question des œuvres d'art produites sous « état modifié de la conscience ». Seront évoqués le contexte historique et l'important développement au cours de la période contemporaine (XX-XXIeme siècles). Il s'agira d'analyser non seulement la diversité des techniques adoptées par les artistes (psychotropes, jeûne, privation sensorielle, hypnose, techniques contemplatives, etc.) mais aussi les enjeux créatifs de ces "états" au pluriel (exploration de la psyché, niveaux de consciences et de perception, altération du sujet, etc..). Cette analyse permettra de donner aux œuvres exposées un éclairage culturel plus vaste, aux dimensions des territoires explorés par les artistes en quête de nouveaux horizons.

Durée:
1h30
Samedi 24/11/2012 de 8H30 à 19H00

Excursion à Gand

Organisateur :Musée provincial Félicien Rops
Prix : Gratuit
Une journée d’escapade placée sous le signe de la découverte culturelle.

Le matin, visite guidée de la ville de Gand et de son riche patrimoine.

L’après-midi, accueil privilégié et visite guidée du musée du Docteur Guislain - ancien asile pour aliénés créé au XIXe siècle et devenu un musée consacré à l’histoire de la psychiatrie - et de l’exposition temporaire:
Femmes nerveuses. Deux siècles d’histoire entre des femmes et leurs psychiatres.
Activité gratuite organisée en collaboration avec l’asbl
Les Amis du Musée provincial Félicien Rops
et avec le soutien de la Loterie nationale.

Non compris:
repas, boissons et dépenses personnelles

Une 2e excursion identique est organisée le 16/03/2013
Dimanche 02/12/2012

Entrée gratuite dans les 3 lieux

Lieu :Maison de la Culture de la Province de Namur - Musée provincial Félicien Rops - Musée provincial des Arts anciens du Namurois
Prix : gratuit
Réservation obligatoire:
081/77 67 55 Art dimanche à la Maison de la Culture de la Province de Namur.

À 10h30
, visite guidée de l’exposition en compagnie d’Olivier Duquenne, historien de l’art et atelier pédagogique pour les enfants de 6 à 12 ans.
Entrée Gratuite.
Réservation indispensable : 081/ 77 55 25.

À 14h00
, visite guidée gratuite de l’exposition au Musée provincial Félicien Rops.
Réservation obligatoire : 081/77 67 55.

À 15h00
, visite guidée gratuite de l’exposition au Musée provincial des Arts anciens du Namurois.
Réservation obligatoire : 081/77 67 54
Vendredi 14/12/2012

Nocturne en compagnie du philosophe Gilles Abel

Lieu :Musée provincial Félicien Rops
Prix : gratuit
À 20h00, visite philosophique en compagnie de Gilles Abel. La folie dévoile un trésor de questionnements existentiels et universels. Où se situe la frontière entre la normalité et la folie ? La folie a-t-elle une histoire ? La folie a-t-elle le même sens dans toutes les cultures ? Qui décide de qui est fou et de qui ne l’est pas ? Dans cette visite qui se veut ouverte au dialogue et au débat, chacun peut s’étonner, réagir, exprimer son point de vue.

Réservation obligatoire:
081/77 67 55
Dimanche 06/01/2013

Entrée gratuite dans les 3 lieux

Lieu :Maison de la Culture de la Province de Namur - Musée provincial Félicien Rops - Musée provincial des Arts anciens du Namurois
Prix : Gratuit
À 14h00
, visite guidée gratuite de l’exposition au Musée provincial Félicien Rops.
Réservation obligatoire:
081/77 67 55.

À 15h00
, visite guidée gratuite de l’exposition au Musée provincial des Arts anciens du Namurois
Réservation obligatoire:
081/77 67 54.

À 16h00
, visite guidée gratuite de l’exposition à la Maison de la Culture de la Province de Namur.
Réservation obligatoire:
081/77 55 25.

Visites guidées
Pour groupes

Lieu :Maison de la Culture de la Province de Namur - Musée provincial Félicien Rops - Musée provincial des Arts anciens du Namurois
Prix : 40€ pour le guide + droit d’entrée. A réserver en chaque lieu


Musée provincial des Arts anciens du Namurois:
081/ 77 67 54

Musée Félicien Rops:
081/77 67 55

Maison de la Culture de la Province de Namur:
081/77 55 25

Possibilité de visites en 3 langues:
Fr/Ndls/Angl.
Max 25 personnes/groupe

Osez le Musée Rops !
(sur réservation 081/77 67 55) le lundi

Lieu :Musée provincial Félicien Rops
Prix : Gratuit
Modules de deux heures (visite-philo animée par Gilles Abel, philosophe spécialisé en médiation, suivie d’un atelier créatif), à destination des associations du champ social.

Réservation obligatoire:
081/77 67 55

Au Musée provincial Félicien Rops
Visites philosophiques en compagnie de Gilles Abel (sur réservation)

Lieu :Musée provincial Félicien Rops
Public :Enseignement secondaire supérieur et enseignement supérieur
Prix : 60€ par groupe (25 élèves max.) Entrée gratuite à l’exposition pour les groupes scolaires
Au gré d’un abécédaire philosophique, les élèves sont amenés, sous la houlette d’un philosophe, à tisser des liens entre les œuvres et leurs propres questions. Ce faisant, en reliant l’art et la vie, ils apprennent à penser et à questionner - de manière structurée - le monde qui les entoure et auquel ils appartiennent. Formé à la philosophie pour enfants à l’Université Laval de Québec, Gilles Abel travaille depuis une dizaine d’années en Belgique dans ce domaine. Il défend une pratique de la philosophie ouverte et accessible à tous. Un dossier de prolongement en classe est remis à chaque enseignant. Réservation obligatoire…

Réservation obligatoire:
081/77 67 55 (2 semaines à l’avance)

À la Maison de la Culture de la Province de Namur
Visite guidée de l’exposition suivie d’un atelier pédagogique

Lieu :Maison de la Culture de la Province de Namur
Public :Enseignement primaire et secondaire
Prix : 2€/personne
Pour l’enseignement primaire et secondaire : visite guidée de l’exposition suivie d’un atelier pédagogique. Le but de la visite est de donner aux élèves des clés de compréhension face aux œuvres exposées. Les élèves ont ensuite l’occasion d’exprimer leur propre créativité dans un atelier pratique en compagnie d’un animateur spécialisé. Ces deux approches combinées permettent à la fois de comprendre et de pratiquer le processus artistique. Ces animations sont accessibles aux élèves de primaire et du secondaire, du lundi au vendredi, de 8h30 à 10h ou de 10h30 à 12h. Il est également possible de réserver uniquement la visite guidée pour tous les jours de la semaine de 8h30 à 18h. Pour tout public : visites guidées classiques

Réservation obligatoire pour toute visite en groupe, avec ou sans guide :
au 081/77 55 25 (2 semaines à l’avance)

Au Musée provincial des Arts anciens du Namurois
Visite animée de l’exposition suivie d’un atelier créatif

Lieu :Musée provincial des Arts anciens du Namurois
Public :Enseignement maternel et primaire
Prix : 2€/personne
Pour l’enseignement maternel et l’enseignement primaire, visite animée de l’exposition suivie d’un atelier créatif : Découverte du «fou» au Moyen Âge et ses multiples visages. De 10h00 à 16h00.

Réservation obligatoire:
081/77 67 54 (10 jours à l’avance).


Public :
Enseignement secondaire et supérieur
Prix : 40€ pour la visite et 1,5€/personne
Visite animée de l’exposition du mardi au vendredi.

Durée:
1h30.

Réservation obligatoire:
081/77 67 54 (10 jours à l’avance).

Les Classes de Patrimoine
Etre dans la norme ? / Hors norme

Lieu :Dans deux lieux d’exposition au choix
Public :3ème cycle du primaire et secondaire
Prix : 15€/personne pour les 3 jours
Journée complète d’animation autour de l’idée
Être dans la norme?/ hors de la norme?
Avec d’entrée de jeu, 3 ateliers d’expression originaux et interpellants sur la marginalité, la normalité ou non dans notre société suivis d’un face à face avec les œuvres de deux des trois lieux de l’événement Pulsions suivant l’âge des participants

Les lundis, mardis, jeudis et vendredis. 9h30-15h30.
3e cycle du primaire et tout le secondaire.

Réservation obligatoire:
081/22 55 60

Les Classes de Patrimoine
Court métrage d’animations (Novembre – 3 jours de projet)

Lieu :Dans deux lieux d’exposition au choix
Public :2ème et 3ème cycles du secondaire
Prix : 15€/personne pour les 3 jours
Trois jours d’animation pour réaliser une fiction sous forme d’un court-métrage d’animation à partir d’un poème d’Henri Michaux. Animation organisée en novembre.

Réservation obligatoire:
081/22 55 60
Images de la folie
Musée des Arts Anciens
Hystériques !
Musée Rops
Artistes sous influences
Maison de la Culture
Musée provincial des Arts anciens du Namurois – Trésor d’Oignies (TreM.a)
Hôtel de Gaiffier d’Hestroy – Rue de Fer, 24, 5000 Namur
Téléphone : 081 / 77 67 54
Détail(s) : Réservation obligatoire pour toute visite en groupe, avec ou sans guide : 081/77 67 54 (2 semaines à l’avance)
Musée provincial Félicien Rops
Rue Fumal, 12, 5000 Namur
Téléphone : 081/77 67 55
Détail(s) : Réservation obligatoire pour toute visite en groupe, avec ou sans guide : 081/77 67 55 (2 semaines à l’avance)
Maison de la Culture de la Province de Namur
Avenue Golenvaux, 14, 5000 Namur
Téléphone : 081/ 77 55 25
Détail(s) : Réservation obligatoire pour toute visite en groupe, avec ou sans guide : 081/77 55 25 (2 semaines à l’avance)
Maître IC
Allégorie du mois d’Avril
Date: vers 1560-1570.
Technique: émail peint sur cuivre.
Collection: Coll. Works of Art, Anvers © Works of Art, Anvers.
G. Aglane
Érasme
Date: 1972.
Technique: Bronze argenté.
Collection: Namur, Musée provincial des Arts anciens du Namurois - Trésor d’Oignies (TreM.a).
Cabinet numismatique François Cajot.
Collection Société archéologique de Namur. © TreM.a, Namur.
Anonyme
Extraction de la pierre de folie
Date: vers 1185-1195.
Technique: Huile sur panneau.
Collection: Bailleul, Musée Benoît-de-Puydt, inv. 992.21.34.
© Musée Benoît-de-Puydt, Bailleul (Nord), J. Quecq d’Henripret.
Anonyme
La Guérison du possédé de Gadara
Date: vers 1185-1195.
Technique: Peinture.
Collection: Paris, Bibliothèque Sainte-Geneviève, ms. 10, fol. 127v.
© Bibliothèque Sainte-Geneviève, Paris.
Anonyme
Saint Antoine
Date: vers 1500-1520.
Technique: Chêne.
Collection: Namur, Musée provincial des Arts anciens du Namurois - Trésor d’Oignies (TreM.a).
Cabinet numismatique François Cajot.
Collection Société archéologique de Namur. © TreM.a, Namur.
Willem Vrelant
David et le fou
Date: vers 1460.
Technique: Peinture.
Collection: Bruxelles, Bibliothèque royale de Belgique, ms.9026, fol.143v.
© KBR, Bruxelles.
Edvard Munch
Autoportrait avec un bras squelette
Date: 1895.
Technique: Lithographie (46,7 x 32 cm).
Collection: Angleterre Coll. privée
Henri de Toulouse Lautrec
Jane Avril
Date: 1899.
Technique: Lithographie au pinceau en quatre couleurs sur trois pierres (54,5 x 36 cm).
Collection: Ixelles, Musée communal.
Egon Schiele
Femme nue au bras levé
Date: 1918.
Technique: Crayon noir sur papier (47,5 x 29,7 cm).
Collection: Collection privée.
Albert Londe
Bâillement hystérique
Date: 1859-1910.
Technique: Négatif sur plaque de verre, tirage moderne (9 x 12 cm).
Collection: Toulouse, Bibliothèque de Toulouse. TRU C 1337.
Auguste Rodin
Femme nue de profil et faisant le pont
Date: 1850-1900.
Technique: mine de plomb, aquarelle sur papier.
Collection: Paris, Musée Rodin, inv. D5234.
©Musée Rodin, Photo Jean de Calan
Arnulf Rainer
Van Gogh als Adler
Date: 1977-1980.
Technique: Huile sur photographie (60 x 50 cm).
Collection: Collection Frac Nord-Pas de Calais.
Francis Bacon
Three Studies for Figures at the Base of a Crucifixion, second version of tryptich
Date: Circa 1944.
Technique: lithographie sur papier (149 x 105 cm).
Collection: Collection privée.
Matt Mullican
Under Hypnosis
Date: 1996.
Technique: édition vidéo de 10 performances.
Collection: Collection FRAC Champagne-Ardenne, Reims © Matt Mullican.
Henri Michaux
Mescalinien
Date: 1956-58.
Technique: Plume (25 x 17,8 cm).
Collection: Privée.
Bernard Saby
/
Date: /
Technique: fusain sur papier, s.d (32,6 x 25 cm).
Collection: Collection Stéphane Gatti, Courtesy aliceday.
Marina Abramović
Balkan-Baroque-Film: Thomas Lips (performed for film)
Date: 1975-1997.
Technique: Photo: Attilio Maranzano.
Collection: Collection Netherlands Media Art Institute© Sabam Belgium 2012.

Fol, insensé, forsené, dervé… Les mots sont nombreux pour nommer la «folie» mais quelle réalité recouvrent-t- ils ? L’exposition veut illustrer cet éventail. Pour ce faire, elle explore les textes médiévaux mais aussi les images. Les uns et les autres témoignent de la lente création du modèle, depuis les premières représentations – à partir de 1200 – où le fou se présente debout face au roi David, la massue dressée, jusqu’aux XVe et XVIe siècles où il apparaît affublé d’une marotte, d’un uniforme bicolore rehaussé de grelots et d’un bonnet à oreilles d’âne, prototype qui se déclinera en de multiples versions. Pour la médecine du Moyen Âge, la folie est affaire d’humeurs. L’Extraction de la pierre de folie raille la science qui prétend extirper la folie des malades. Les possédés du démon sont exorcisés, les sorcières sont criminalisées, les juristes s’interrogent sur les responsabilités. La folie peut devenir moralisatrice comme dans L’Éloge de la folie d’Érasme. La folie est pourtant aussi synonyme de sagesse et de clairvoyance. Elle peut également être « courtoise » et emprunter les traits du chevalier ou de l’anti-chevalier. Le fou peut enfin rire de lui-même lors de la fête des fous ou au carnaval. Pendant toute la période concernée par l’exposition, la folie occupe une position ambivalente entre malédiction et bénédiction, aveuglement et sagesse. À tout moment elle peut basculer de l’une à l’autre.

Œuvres de : Jérôme Bosch (d’après) / Sebastien Brant / Pierre Bruegel (d’après) / Jacob II de Gheyn / Maître de Wavrin / Albrecht Dürer / Philip Galle / Hendrick Goltzius / Hendrik Hondius / Jan Mandijn / Raphaël Sadeler l’Ancien / Jan Saenredam / Hans Sebald Beham / Pieter van der Heyden / Israhel van Meckenem / et d’autres artistes anonymes

L’hystérie connaît autour de 1900 une heure de gloire : ce mal mystérieux préoccupe plusieurs médecins européens, dont le plus connu est Jean-Martin Charcot, neurologue à l’hôpital parisien de La Salpêtrière dès 1862. Le dessin et la photographie sont mis au service de la science pour documenter les symptômes spectaculaires de ces corps qui s’émancipent dans l’hypnose ou l’extase, libérés des contraintes de la raison. Pulsion(s). Hystériques ! présente conjointement iconographie médicale et arts plastiques pour montrer leur influence réciproque. En effet, les artistes sont séduits par ces nouvelles attitudes corporelles qui évoquent la fureur ou l’émoi. Une première section de l’exposition évoque l’étymologie du mot « hystérie » qui renvoie à cet organe mystérieux, fascinant et inquiétant, qu’est l’utérus. La deuxième partie est consacrée à la célèbre cambrure dorsale qui résulte de la « phase du clownisme » de l’attaque hystérique. La section suivante évoque les arts de la scène et les grandes «actrices de l’hystérie » comme Sarah Bernhardt, Jane Avril et Magdeleine G. Une partie évoquant l’hystérie virile, autour d’autoportraits d’artistes tels que Munch et Schiele, contribue à remettre en question le caractère « féminin » de la maladie.

Œuvres de : Beloff / Boissonnas / Boudry / Bourgeois / Degas / Delville / Demachy, Duchenne de Boulogne / Grasset / Kubin / Londe / Munch / Richer / Rodin / Romang / Rops / Schiele / Spilliaert / Toulouse-Lautrec

La drogue peut-elle décupler les talents artistiques ? C’est la question que se posait Baudelaire en 1860 avec ses Paradis artificiels. Les artistes sont les premiers à s’interroger sur le pouvoir d’une influence extérieure, qui agirait comme une clé magique et permettrait de libérer un processus créatif enfermé dans la raison et la pensée. Beaucoup d’artistes ont consommé des substances psychotropes à cette fin. Dans une démarche volontaire, Henri Michaux, sous l’effet de la mescaline, explorait les trésors inventifs que recèle l’inconscient. L’opium, l’absinthe, le peyotl ou le LSD sont autant de substances utilisées par des artistes pour leurs vertus imaginatives et stimulantes. L’inconscient recèle une matière créative insoupçonnée et l’hypnose constitue un autre sésame pour y accéder. Matt Mullican, par exemple, crée toute une œuvre sous hypnose. Le fruit de ce travail est signé That person, tant Mullican le considère étranger à son œuvre consciente. Au-delà de la démarche d’expérimentation, il y a un nombre important d’artistes de renom qui sont complètement dépendants de substances toxiques. Beaucoup ont travaillé sous l’emprise d’une drogue à laquelle ils ne pouvaient pas résister. L’art de Francis Bacon ou de Jackson Pollock serait-il toujours le même sans l’alcool ? Les psychotropes ont des effets psychiques innombrables. Quelle part prennent-ils dans le résultat final de l’œuvre ? Cette exposition ne tend nullement à légitimer ou à dénoncer la prise de psychotropes. Elle ne vise pas un parti pris, quel qu’il soit, mais se propose d’explorer une thématique qui continue, encore aujourd’hui, de passionner.

Œuvres de : Marina Abramović / Francis Bacon / Rodney Graham /Jean-Jacques Lebel / Henri Michaux / Matt Mullican / Arnulf Rainer / Bernard Saby

De 10h00 à 18h00
Du mardi au dimanche

Fermé
Les 24, 25, 31/12/2012 et 01/01/2013
8€
Billet combiné pour les 3 expositions

5€
Réduction (- de 26 ans et seniors)

Gratuit
Groupes scolaires, enfants de – de 12 ans, art. 27:

Edito

Vue à priori comme une poussée d'énergie, la «pulsion» dans l'imaginaire contemporain, fait surtout référence à l'univers psychanalytique depuis que Freud s'est emparé du terme pour développer son concept de réalité psychique. C'est bien de cet univers dont il est question ici. Normalité ou folie, les frontières entre ces notions semblent fluctuantes au cours des siècles. Religion, médecine, société font évoluer le jugement porté sur «l'anormalité». Quelles questions se poser, quel regard neuf porter sur la personnalité complexe des sorcières, sur l'hystérie du XIXe siècle, sur les artistes sous influence de stupéfiants?

Trois expositions sont consacrées à ce thème par trois de nos services, le Musée provincial des Arts anciens du namurois, le Musée provincial Félicien Rops et la Maison de la Culture de la Province de Namur. Trois occasions de croiser la pulsion créatrice d'artistes qui, à travers le temps, ont abordé ce thème.

Pour compléter cette approche, les services provinciaux de la culture, des musées et de la santé ont mis en place un programme riche et varié dont nous vous souhaitons de profiter pleinement.

Le Collège provincial
Programme
Visites
Infos pratiques
Néérlandais
Français
Presse et Documents
Partenaires
Dossier de Presse (pdf)
Communiqué de presse (pdf)
Dossier Pédagogique (pdf)
Dépliant(pdf)
Brochure (pdf)
Edito
http://www.pulsions.be/presse/dossierPresse_fr.pdf
http://www.pulsions.be/presse/comPresse_fr.pdf
http://www.pulsions.be/presse/dossierpedapulsion.pdf
http://www.pulsions.be/presse/depliant_fr.pdf
http://www.pulsions.be/presse/brochure_fr.pdf
Une organisation de:
La Province de Namur remercie ses partenaires:
images/province.png